Jak wybrać ekran projekcyjny do kina domowego?
Decydując się na stworzenie własnego kina domowego coraz częściej rezygnujemy z klasycznego rozwiązania jakim jest telewizor na rzecz projektora i ekranu projekcyjnego.
Często zdarza się jednak tak, że kupując projektor staramy się wyświetlać obraz na ścianie lub na powierzchniach nie przeznaczonych do tego celu. Uniemożliwia to odwzorowanie wszystkich kolorów, odcieni i kontrastów, które może wyświetlić projektor do kina domowego. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiedni ekran projekcyjny do kina domowego, by spełniał on swoje funkcje i w pełni pokazywał możliwości naszego projektora.
Ramowy czy rozwijany
Ekrany rozwijane przeważnie mają możliwość montażu zarówno na ścianie jak i do sufitu w zależności od potrzeby użytkownika. Elementy montażowe przeznaczone do takiego mocowania powinny zawsze znaleźć się w zestawie z ekranem. Wyjątkiem są tu ekrany przeznaczone do zabudowy sufitowej. Te z oczywistych względów można zamontować tylko i wyłącznie w suficie podwieszanym. Pozwala na to specjalna konstrukcja kasety takiego ekranu. Ekrany elektryczne rozwijane stanowią zdecydowaną większość ekranów nabywanych przez klientów. Najlepszej jakości ekrany projekcyjne to ekrany z napinaczami, idelnie napinającymi rozwinięty materiał projekcyjny.
Jeżeli wystrój naszego pomieszczenia, jego wyposażenie, warunki otoczenie czy też inne czynniki pozwalają nam na to by ekran wisiał na trwałe na ścianie to idealnym rozwiązaniem wydają się ekrany ramowe. Są one przeważnie tańsze w zakupie od ekranów rozwijanych i oferują najbardziej płaską powierzchnię wśród wszystkich typów ekranów projekcyjnych. Ramy ekranów są tak skonstruowane, aby nie tylko poprawiać kontrast (kąty wewnątrz ramy odbijają światło do boków, a nie do widza lub do ekranu), ale także swoim wyglądem idealnie komponować się do wystroju wnętrz. Minusem jest jednak to że nie można zwinąć ekranu po zakończeniu projekcji zajmując sporo miejsca na ścianie po zakończeniu projekcji.
Przykład wysokiej jakości ekranu projekcyjnego do kina domowego z napinaczami Adeo Tensio Elegance.
Ręczny czy elektryczny
Jeżeli okazało się, że decydujemy się na ekran rozwijany, to kolejnym krokiem jest wybór mechanizmu rozwijającego. Ze względu na swoją prostą konstrukcję i brak elementów elektrycznych, ekrany ręczne do kina domowego są urządzeniami tańszymi od tych w wersji elektrycznej. Rozwijane ręczne odbywa się za pomocą rączki (uchwytu) lub korby, która przy większych rozmiarach znacznie ułatwia rozwijanie ekranu. Przy podejmowaniu decyzji należy pamiętać, że ekrany ręczne nie występują w wersjach do zabudowy sufitowej ani z napinaczami. Jest to najbardziej budżetowe rozwiązanie, często nie najlepszej jakości i nie polecane przez nas.
Bardziej profesjonalnym i oczywiście znacznie wygodniejszym rozwiązaniem w praktycznym użytkowaniu jest wybór ekranu elektrycznego. Podstawowe wersje takich ekranów posiadają zawsze w zestawie sterowanie przewodowe obsługiwane przełącznikiem naściennym. Jako opcję dodatkową klient przeważnie ma możliwość wybrania bezprzewodowego sterowania za pomocą pilota (radiowe lub podczerwień). Producenci ekranów stosują przeważnie dwa typy sterowania bezprzewodowego – wbudowane na etapie produkcji lub zewnętrzne, montowane już po instalacji ekranu. Decydując się na to drugie, bardzo często mamy możliwość sterowania ekranem z projektora przez tzw. złącze trigger 12V, które posiada obecnie większość projektorów do kina domowego.
Jaki format obrazu
Odpowiedź na to pytanie powinna być stosunkowo prosta. Format ekranu dobieramy zawsze do formatu obrazu wyświetlanego przez projektor. Większość projektorów do kina domowego wyświetla obraz w rozdzielczości Full HD 1920x1080 oraz UHD 4K 3840x2160 czyli w formacie 16:9. W takim też formacie powinien być nasz ekran projekcyjny do kina domowego. Alternatywnym formatem może być tzw. Cinemascope, gdzie proporcje boków wynoszą 21:9. Producenci ekranów mają też cos dla klientów niezdecydowanych - firma Adeo posiada na przykład w swojej ofercie ekrany dwuformatowe oraz wieloformatowe. Ekran Adeo Biformat ma 2 powierzchnie zainstalowane wg wymagań klienta np. format 16:9 i 21:9. Ekran Adeo Multiformat ma natomiast możliwość ustawienia aż 5 formatów powierzchni projekcyjnej.
Duży czy mały
Na to pytanie nie można wskazać jednoznacznej odpowiedzi. Jest wiele wzorów, które pomogą nam wyliczyć właściwe wymiary ekranu do kina domowego. Najważniejszymi zmiennymi są jednak format obrazu, odległość widza oraz, a może przede wszystkim optyka naszego projektora, który nam pozwoli lub nie na wyświetlenie obrazu pożądanej wielkości. Jaką wielkość ekranu projekcyjnego zatem wybrać? Szerokość ekranu projekcyjnego powinna stanowić około od 1/2 do 2/3 odległości od miejsca w którym będzie siedział widz. Ta zasada pozwoli nam uniknąć sytuacji gdy wybierzemy zbyt duży ekran i nie będziemy w stanie ogarnąć go wzrokiem.
Bez względu na to jakiej wielkości ekran wybierzemy, i tak będzie on posiadał przekątną większą niż ogólnodostępne telewizory. Oznacza to, że przyjemność oglądania naszych ulubionych treści będzie również większa.
Z napinaczami czy bez
W ekranach rozwijanych istnieje pewne ryzyko pofałdowań i zniekształceń powierzchni projekcyjnej, które wzrasta wraz ze wzrostem wielkości tejże powierzchni. Producenci stosujący nowoczesne technologie produkcyjne starają się jednak w jak największym stopniu to ryzyko minimalizować.
Decydując się na ekran posiadający system napinaczy mamy niemal 100% pewność, że powierzchnia projekcyjna w naszym ekranie kina domowego będzie idealnie płaska i prosta. Działanie napinaczy poprawia jakość wyświetlanego obrazu i gwarantuje zawsze najwyższą jakość projekcji. Należy pamiętać jednak, że ekrany z napinaczami nie występują w wersji manualnej.
Powierzchnia biała czy szara
Powierzchnie projekcyjne dedykowane do kina domowego przeważnie są w kolorach szarych i posiadają niski współczynnik odbicia światła tzw. gain, który często jest poniżej 1. Gwarantują one obraz wysokiej jakości, szeroki kąt widzenia oraz co najistotniejsze przy projekcji filmowej – zwiększają kontrast oraz głębie czerni.
Powierzchnia szara to doskonały wybór w przypadku pomieszczeń, które nie są całkowicie zaciemnione i z jasnymi ścianami.
Jeżeli natomiast nasze pomieszczenie ma ciemny wystrój, który nie odbija światła emitowanego przez ekran a dodatkowo używany przez nas projektor nie dysponuje zbyt wysoką jasnością lampy, to dobrym kompromisem pomiędzy jakością obrazu a komfortem oglądania wydaje się wybór powierzchni białej, która posiada wyższy gain.
Współczynnik odbicia ma też ścisły związek z kątem widzenia. W wypadku niskiego współczynnika odbite światło jest rozpraszane równomiernie pod szerokim kątem. Oznacza to, że nawet osoby siedzące z boku ekranu będą oglądały obraz wysokiej jakości. Z kolei ekrany o bardzo wysokim współczynniku odbicia światła (powyżej 2,0) rozpraszają je w węższym zakresie, dlatego najlepszy obraz zobaczą tylko widzowie siedzący na wprost ekranu.
Z ramkami czy bez
Profesjonalne ekrany projekcyjne do kina domowego powinny posiadać obramowanie w kolorze czarnym. Nie jest ono jedynie elementem dekoracyjnym a praktycznie poprawia postrzeganie jakości wyświetlanego obrazu. Podstawowym zadaniem obramowania jest skupienie uwagi widza na wyświetlanym obrazie i optyczne oddzielenie go od otaczającego tła. Obraz w obramowaniu postrzegany jest jako bardziej kontrastowy. Ramka wymusza również odsunięcie krawędzi obrazu od krawędzi powierzchni projekcyjnej chroniąc go przed ewentualnymi zniekształceniami spowodowanymi jej odkształceniami, czy niedoskonałościami samego obrazu rzucanego z projektora (idealnym wpasowaniem obrazu w obszar roboczy ekranu projekcyjnego).
Czego robić nie należy
Powierzchnie ekranów projekcyjnych produkowane są z PVC. Są one wrażliwe na zmienne warunki temperaturowe. W związku z tym ekrany projekcyjne przeznaczone są do pomieszczeń o stałej temperaturze pokojowej. Nie można instalować ekranów projekcyjnych na oknach, nie można używać ich jako rolety, nie można montować ich w pobliżu grzejników, kominków, systemów wentylacji czy klimatyzacji. Niezastosowanie się do tego nie tylko wyklucza gwarancję producenta, ale również naraża Państwa na deformację powierzchni ekranu czy trwałe pofałdowania jego powierzchni.
Materiał chroniony prawami autorskimi. Kopiowanie treści w celu publikowania stanowczo zabronione.
Ekrany projekcyjne do kina domowego w ofercie PROAV SYSTEMY AUDIOWIZUALNE
Jeśli potrzebują Państwo pomocy w doborze odpowiedniego ekranu projekcyjnego i uzyskania oferty, prosimy o opisanie oczekiwań ew. załączenie rzutu pomieszczenia oraz mail na adres: proav@proav.pl , tak abyśmy mogli na spokojnie przygotować ofertę dla Państwa.